IKEA er irriterende. Irriterende gode. De gør så mange ting super godt, at det ikke bare ofte, men hver dag, må være en udfordring at være konkurrent (hvis man overhovedet kan tale om, at IKEA har konkurrenter…).

Under overskriften “Irriterende IKEA” sætter jeg fokus på de ting IKEA gør for at være irriterende.

Denne gang gælder det FRAKTA, der sælges i IKEA som et alternativ til en papirspose når de nyindkøbte, svenskklingende produkter skal fragtes hjem.

En papirpose koster 3,- Den sejlivede, presenning-agtige, blå pose koster 5,- så det er en lille ekstrapris at betale, for at få noget, der faktisk holder hele vejen hjem. For hvor 3,- for en papirposer er rimeligt, så er 5,- for den blå billigt!

Den rummer mere end en standard plastikpose, holder til væsentlig flere tæv og har forlængede håndtag, så den også kan bæres, når den er proppet. Og deri ligger genistregen; den holder.

Vasketøj er fx noget, der notorisk fylder. Og det er tungt. Det stiller krav til, hvad man kan få til at fungere til at transportere vasketøjet til møntvasken eller ned i kældervaskeriet. Den blå pose løser dette og har gjort det i mange år. Og som billedet ovenfor (fra IKEAs seneste katalog) viser, så er posen voldsomt populær til vasketøj. Jeg ser den overalt i bybilledet – altid proppet, og altid udholdende. Og ingen er i tvivl om, hvor den pose er fra.

Hvilket sekundært produkt fra din virksomhed, interagerer dine kunder med flere gange om ugen? Præcis!

Smart move IKEA. Irriterende smart.