Jeg var forbi en McDonalds, hvor et stort lysbanner viste forskellige informationer om McDonalds’ indkøbsmængde, kalorieindhold i produkterne og ingrediensernes oprindelse. Jeg bed mærke i denne:
Der er fire ting der står ud i denne enkelte sætning:
- [2008] Hvorfor er oplysningerne fire år gamle? Er der ikke tal for 2011?
- [købte] McDonalds har nok ikke bare købt tomater for at tilbyde dem til medarbejderne i en frugtordning (for en tomat er jo en frugt). Der er flere mentale billeder i, hvad tomaterne bruges til frem for, at de blot indkøbes.
- [cirka] Hvordan kan et regler-for-alt-firma som McDonalds ikke have styr på, præcis hvor mange tomater de har indkøbt?
- [ton] Vi har med mad at gøre. Mad som jeg mere køber i gram end både kilo og ton. Det virker ikke specielt appetitligt at få associationer til industribegreber som ton i sammenhæng med tomater i mad.
Men hvad så?
At tallene er fra 2008 (det gjorde sig gældende for alle de informationer der havde angivet årstal), har jeg ikke en god forklaring på. Det er muligvis dem marketing umiddelbart havde adgang til. Det virker forældet – og kan næsten give anledning til mistanke om, hvad der mon er sket i årene efter 2008?
At McDonalds køber tomater er logisk (omend det vil være bemærkelsesværdigt, hvis de stjal dem!). Men hvor bruges tomaterne? I burgere! Hvilken funktion har de? De skal gøre burgeren mere saftig. Godt, så lad os få dét frem i stedet.
Målet med mængdeangivelsen af tomatindkøbet må have til formål at prøve at give kunderne skala for hvor stor McDonalds er, og måske en flig mere sundhedsskær i produkterne. Ordet “cirka” får det til at fremstå svagere. “Over” vil være stærkere og så kunne de jo runde ned til 306 ton, for ikke at komme til at lyve.
Apropos ton, så er det dét ord i sætningen, der gør størst indtryk på mig personligt. Jeg synes ikke det er appetitligt at tale om nogen som helst typer af fødevarer i ton eller andre industrimål. Det er et tydeligt tegn på, at McD taler om tomater i bulkstørrelser, og dermed ikke konstruerer disse informationer ud fra deres kunders virkelighed.
Jeg er slet ikke sikker på, jeg personligt såvel som fagligt synes det er en god ide at kommunikere så meget “mængde” omkring fødevarer. Men skal det gøres, ville jeg tage et mere håndgribeligt og kundenærværende mål som fx antal tomater eller – fordi det nu engang er tomatskiver der indgår i burgere – antal tomatskiver:
En gennemsnitstomat vejer 70 gram, så 310 ton = ~4,4 millioner tomater. Lad os sige der bliver fem tomatskiver af en tomat. Det giver ~22 millioner tomatskiver.
Forbedret sætning:
I 2011 brugte McDonalds Danmark over 22 millioner friske tomatskiver til at gøre dine burgere ekstra saftige.