Så er der ballade med IKEA igen. De har netop lanceret deres Uppleva All-in-one TV/Hifi-møbel serie. Og hvorfor er det så irriterende?

Jo, for der må sidde nogle beslutningstagere hos Sony, Pioneer, Panasonic, Philips, Samsung, LG osv. som er godt trætte af, at IKEA nu kommer til at stjæle bunden og mellemniveauet af markedet. For det gør de.

IKEA har nemlig taget udgangspunkt i mange af de faktorer som førnævnte tv-producenter i bedste fald ser som sekundære:

  • integration af tv’et i hjemmet
  • samspil mellem tv og tv-møbel
  • sammenkobling af tv med digitalbokse og lydanlæg
  • fjernbetjeninger (!)
  • kabler (!!!)

De har lavet en rigtig fin video, der fortæller og viser konceptet (detaljen med fjernbetjeningen ved 1.34 er et dejligt eksempel på, at det er i øjenhøjde):

Hvor er den fin irriterende! For reklamer for TV handler da om tommestørrelse,  farvedybde, gammaspektrum, LCD eller Plasma, LED, Mhz-tal og sortdybdeværdier…ikke?

Nej, det har det bare gjort indtil i dag. IKEA har arbejdet ud fra, hvordan mennesker er. Hvordan de indretter sig og hvordan noget der er sekundært for nogen, kan være det primære for andre.

Jeg er helt overbevist om, at det her bliver en bragende succes for IKEA (ligesom deres køkkener). For ikke bare giver de 5 års garanti og har sikkert købt fladskærmene af en dygtig producent (som B&O jo også gør). Prisen er også skarp. Og så taler de direkte til dem, der hader kabler. Og hader sorte teknikøer overfor sofaen. Og dem der egentlig ikke er interesseret i tal og måleværdier, som det blotte øje ikke kan se forskel imellem.

Pointen
IKEA hapser nu en meget stor del af tv-markedet. Hvorfor? Ikke fordi de nødvendigvis tilbyder den bedste løsning rent tv-teknisk, men fordi de tilbyder den bedste løsning rent indretningsteknisk. Rent mennesketeknisk. De har startet i kundernes stuer og arbejdet sig tilbage mod deres varehus. En sikker vej til succes.

Læs også