Nu hvor OL er ved at være ude af systemet på de fleste, synes jeg det er på sin plads at se, hvem der fik noget godt og snakbart ud af legene. Og foran med flere længde, vinder Englands nationale postvirksomhed Royal Mail guldet.

For hvor Coca-cola, McDonalds, Adidas og mange andre har brugt enorme summer på at være synlige og tilstede omkring selve konkurrencerne, så har Royal Mail taget en approach, der bogstaveligt talt rækker ud i hele landet (og ud over grænserne, da jeg jo skriver om det).

For at ære de engelske guldvindere, malede Royal Mail nemlig en postkasse i guldmaling i atletens hjemby.

Når man maler på noget der er i liga med et nationalt symbol (“postkasser er røde”), så vækker det opmærksomhed. Det får mennesker til at snakke.

Og ikke bare snakke. Stolte atleter tog til deres hjemby og forevigede sig selv sammen med postkasserne, fans tog billeder af sig selv, ved deres favoritatlets guldsymbol, og en copycat tog guldmalingen i egen hånd. Selvfølgelig ikke cool, men tegn på, at Royal Mail havde fat i noget.

Ud over postkasserne, udstedte Royal Mail også frimærker – gold stamps – med motiver inspireret af hver enkelt guldmedalje. Et oplagt samlerobjekt, og endnu en fin gestus.

Pointen
Dèt jeg synes Royal Mail har gjort så godt, er at de har brugt deres eget univers, og givet det et OL-twist. De har ikke lavet noget nyt og irrelevant med fem ringe på eller lign. Samtidig har de skubbet til en kerneværdi i deres egen forretning; den nationale stolthed. Og endelig, har de gjort deres indsats meget visuel og håndgribelig. Og så har jeg slet ikke nævnt; varig.

For OL er ovre for denne gang. Bannerne, folierne, reklamerne er taget ned og smidt ud. Postkasserne står endnu. Og stråler og minder om noget, man som englænder kan være stolt af.

Godt set. Guld!