I går handlede jeg i min lokale fakta og sparede 20 % helt uden at gøre noget. Dog på bekostning af faktas indtjening og konkurrenceevne – og det ser ud til, jeg gør det igen næste gang.

Jeg er vild med forårsløg, så det køber jeg hver gang jeg handler. Det bliver til 5-6 bundter forårsløg om ugen. Prisen er 4,- for et bundt i fx Netto og Rema, hvor fakta skilter med en pris på 5,- for et bundt. Så normalt køber jeg forårsløg andetsteds.

Men nogle gange er convenience penge værd, så i går gav jeg gerne 25 % ekstra, for at spare tid.

Da jeg kommer til kassen, går forårsløgene ind til blot 4,- pr. bundt (jeg tjekker altid min bon). Jeg har altså lige fået 20 % rabat. Herligt!

Jeg gør opmærksom på, at der er forskel på den mærkede pris, og den pris jeg endte med at betale:

Mig: “Hov, jeg kan se at jeg kun betalte 4,- for et bundt forårsløg, men de står mærket til 5,- på hylden?”
Ekspedient: “Jamen der var du da bare heldig så…”
Mig: “Ja, det er da rart, men jeg tænkte I nok godt ville vide det, så I kan rette det…?”
Ekspedient: “…” (intet svar)

Jeg ved ikke, hvor længe denne fejl har været aktuel, eftersom jeg jo normalt ikke køber mine forårsløg i fakta. Men med den respons fra medarbejderen, er det mit bud, at når jeg kommer i fakta igen, så står forårsløgene stadig mærket forkert, fordi medarbejderen ikke føler et ansvar for at give informationen videre – eller måske ikke ved, hvad hun reelt skal gøre.

Konsekvenser for fakta
Dette har nogle økonomiske konsekvenser: For hvis dem, der køber forårsløg godt ved, at et bundt koster 4,- og de ellers handler i forskellige butikker, så vil de nok købe forårsløg hos konkurrenten. Den højere pris vil altså gøre, at nogle kunder ikke køber forårsløg i fakta = tabt omsætning på forkert grundlag, eftersom prisen jo er den samme som hos konkurrenterne!

Ligeledes vil dem, der ser prisen på 5,- og synes den er fin få forårsløgene 20 % billigere hver gang. Og det betyder, at fakta går glip af 1,- i omsætning for hvert bundt de sælger. Og eftersom de kan få regnestykket til at hænge sammen på den faktiske pris på 4,- så må den ekstra krone kunne betragtes som direkte avance = bundlinje.

Jeg ved ikke, hvor mange bundter de sælger om dagen i min fakta, men et konservativt bud er 25 bundter. Det er 25 kroner om dagen i mistet avance. Det lyder jo ikke af alverden kunne man mene. Men så lad os lige gange det ud:

25,- x 30 dage = 750,- i tabt avance pr. butik
444 faktabutikker x 750,- = 333.000,- om måneden (!)

333.000 i tabt bundlinje alene fordi man ikke får rettet en skiltefejl på 1,-

Dette er kun forårsløg! Jeg tør slet ikke tænke på, hvor mange andre varer, der måske også er fejl på?!

Løsninger
Hvad kan man så gøre? Jo for bare 3 % det månedlige avancetab, kan fakta hyre mig i en dag, til at udtænke og iværksætte løsninger.

Men de kan også bare læse med her:

#1 Producere nogle fejlkort, som ligger ved kassen. Det vil øge fokus på at opdage prismærkning for medarbejderne, og de har et specifikt sted at rapportere fejl. Hver dag går butikschefen kortene igennem og retter til – eller sender videre til fakta HQ, hvis det er noget generelt.

#2 Opdele butikken i syv zoner, hvor alle varer i en zone tjekkes af en medarbejder; én zone hver dag. Med en håndscanner burde det kunne gøres på 30 minutter pr. zone = en timeløn på små 24.000.

#3 Iværksætte en konkurrence, hvor kunderne hjælper med at tjekke priserne: Finder en kunde en fejl, får hun en præmie eller et gavekort. Der kan gives mange præmier for 333.000,-

Ovenstående er fakta – hvordan ser skiltningen ud i dit firma?