For et par måneder siden, var jeg så heldig at få en ansigtscreme som gave af en af mine kunder. Cremen er fra det franske mærke Caudalie og efter et par måneders brug, kan jeg rapportere, at det er en lækker én af slagsen.

Cremen koster 400,- for 40 ml, hvilket er mere, end jeg normalt ville bruge på en ansigtscreme, så det har været interessant prøve. Og jeg vil klart sige, at min oplevelse af selve cremen, er bedre end den jeg brugte inden: Apotekets ansigtscreme til 70,- for 80 ml.

Noget, der dog ikke imponerer mig, er den emballage cremen kommer i.

Den tynde tut

Tubens tut er meget smal på Caudalies creme, så den vælter nemt, når den står op. Det sker faktisk dagligt for mig, for jeg kan bedst lide at mine ting er opretstående, så jeg hurtigt kan se og snuppe, hvad jeg skal bruge i skabet.

Ofte vælter cremen, når jeg griber efter noget andet, fordi den er så ustabil – faktisk er jeg sikker på, at jeg på et tidspunkt fik den til at vælte, bare ved at kigge på den. Uanset, er det et næsten dagligt irritationsmoment ved en ellers helt igennem god creme.

Læg den ned – og spild pengene

Så læg den da ned“, kan jeg høre dig skrige ind i skærmen. Men det giver andre udfordringer:

For hvis jeg lægger cremen ned, vil det – i takt med at der er mindre og mindre creme i tuben – tage længere og længere tid at få cremen til at nå åbningen på tuben. Du kender det fra ketchup-flasken; man står og fægter med emballagen, fordi brugssituation og emballagedesign ikke er tænkt sammen.

Den anden faktor ved at lægge tuben ned er, at jeg på et tidspunkt vil opgive at få mere creme ud tuben, fordi det sidste vil gemme sig omkring den indvendige kant af tuben. Et godt bud er, at der nemt kan sidde 5 ml creme og hygge sig der, medmindre jeg vil fedte med en saks og et drabeligt indgreb.

5 ml af en tube på 40 ml er 12,5 % af indholdet, hvilket er ret meget spild. Og med en pris på 400,- per tube, giver det en rund 50,- jeg “taber”, fordi Caudalie ikke har designet deres tube til at stå stabilt, hvilket ville kunne løse alle ovenstående udfordringer. Det er jo nærmest arrogant overfor mit cremebudget – og i hvert fald spild af god creme.

Ikke kun det indre, der tæller

Som billedet viser, kan min tidligere creme til under 1/10 af prisen leveres i en emballage, der er meget mere stabil, fordi de har sat en tut på, der “fuld bredde”. Så hvorfor kan Caudalie ikke?

For nu skal jeg snart købe en ny creme, og selvom jeg synes Caudalie-cremen er rigtig god, så vælger jeg med stor sandsynlighed ikke den igen – alene på grund af, at emballagen er dårligt designet.

Er din emballage designet til at spille sammen med brugssitationen for kunden?