Jeg har deltaget i et utal af events, kurser og arrangementer, hvor det har været decideret svært at finde det rigtige lokale, fordi skiltningen har været elendig eller ikke-eksisterende.
Dårlig skiltning betyder en dårlig start for alle, fordi deltagerne ankommer med en småstresset stemning i kroppen. Eller endnu værre; de kommer for sent, hvilket ødelægger starten for alle!
Dårlig skiltning og “blinde” medarbejdere
Ofte skyldes disse problemer, at mange bygninger lider af dårlig skiltning (wayfinding). Et problem i sig selv, som dog ofte kan løses ret enkelt, ved at designe et simpelt oversigtskort og nogle pileskilte og logiske lokalenavne/-numre.
Men hvorfor sker det så ikke?
Min erfaring er, at det er et emne, der meget sjældent bringes op internt i en virksomhed eller organisation, fordi dem, der er vant til at færdes i bygningen, er blinde for, hvordan det er at finde rundt for første gang; jomfrurejsen.
Snakker vi et kursus, er det ofte et spørgsmål om, at dem der afholder kurset, selv har så travlt med at finde rundt, at de glemmer at give find-vej-informationerne videre til kursusdeltagerne.
Gå en tur i kundens sko
En god øvelse er derfor at se tingene fra kundens/deltagerens perspektiv, for at sikre, at det er let af finde rundt:
Hvordan finder jeg det rigtige sted, når jeg kommer i bil, på cykel, fra bussen eller med helikopter?
Kan vi lave en simpel video/gif/billedrække, der viser ruten og særlige kendemærker?
Skal vi have en sød person placeret på strategiske steder til at hjælpe folk på vej?
Ingen skilte? Tape en pil
For nylig så jeg en enkel og helt lavpraktisk løsning; tre stykker tape sat på fliserne, så de former en pil.
Det er nemt at eksekvere, nemt at forstå, billigt og kan meldes ud på forhånd til deltagerne. Super godt.
Og et rigtig godt eksempel på en lille indsats, der skaber stor værdi = small win.