Et small win, er en lille og overkommelig forbedring, der giver et konkret udbytte for virksomheden, kunden eller allerbedst; begge.
Den grundlæggende idé med små forbedringer er, at det er langt lettere at implementere en lille forbedring end en stor forandring.
Det betyder også at small wins metoden, er den hurtigste vej til fx 20 % forbedring, fordi fokus er på at finde 20 små 1 %-forbedringer – ikke én stor 20 %-omvæltning.
Er small wins magi?
Det kan lyde som magi, at helt små indsatser, kan give store forbedringer. Men den er god nok – og det er egentlig logisk nok: for ethvert maratonløb vindes af en løber, der har taget et enkelt skridt efter hinanden igen og igen.
Small wins er dog også kun en metode, så den virker ikke uden en klar retning, for hvordan ved vi ellers, om vi forbedrer noget og ikke barer ændrer noget?
Som virksomhed, er der ét altoverskyggende mål; at levere en ultimative kundeoplevelse.
Når dét mål er på plads, kan virksomhedens kræfter samles, og så sker der virkelig noget. For det er ikke bare kunden, der får den ultimative oplevelse; medarbejderen oplever også at gøre en tydelig forskel og når de to faktorer er på plads, følger bundlinjen helt automagisk med.
Small wins analyse
snakbar tilbyder en såkaldt small win analyse, der er en konkret indsats målrettet din virksomhed eller afdeling.
Konceptet er meget enkelt: jeg kombinerer 10 års erfaring med udvikling og forbedring af kundeoplevelser med fordelen af at stå “udenfor virksomheden”, så jeg kan se, hvad I leverer fra et kundeperspektiv.
Det bruger jeg til at identificere 3-5 lavthængende forbedringsfrugter; small wins. Dem præsenterer jeg for jer i en ultrakonkret rapport, så I kan implementere forbedringerne med det samme.
Ofte kan jeg udføre en small wins analyse uden at have adgang til data om virksomheden, da idéen er, at jeg kun ser dét, som kunderne ser.
Startskuddet til at gøre det selv
En small wins analyse kan fint stå alene. Ofte er den dog starten på en proces, hvor I selv lærer at spotte small wins og begynder at se hele virksomheden som en række processer, der kan forbedres med small wins: Til glæde for bundlinjeresultat, medarbejdertrivsel og ikke mindst kundeloyalitet.
snakbar tilbyder derfor oplæg, workshops og sparring i forhold til at implementere small wins som en naturlig del af jeres kultur og mindset.
Har du nogle eksempler?
Ja da!
Har du en webshop, kunne det være optimering af bestillingsflow, så det er lettere og hurtigere at bestille. Det kunne også være tilpasning af mikrotekster – eller et skarpt input til konceptet for nyhedsmailen.
I din restaurant, kunne vi finde small wins, ved at kigge på menukortet i forhold til layout og prissætning. Eller vi kunne optimere dét dine tjenere siger, med henblik på at give kunderne lyst til at købe en dessert – og anbefale den til familie og venner.
Det kunne være optimering af skiltningen i dit parkeringshus, så det er lettere at finde rundt = færre opkald til servicenummeret. Eller en anderledes prisstruktur, der får flere bilister til at betale – med glæde, fordi de oplever større værdi.
På dit hotel, kunne det være konkrete råd til at skabe en bedre oplevelse omkring ankomst eller afrejse. Måske mangler websitet vitale detaljer om udstyret i fitnesscenteret – eller der er for mange værelser, der står tomme, fordi defekter ikke bliver rapporteret eller fikset hurtigt nok.
Hvordan kommer vi i gang?
Som du ved, kommer udvikling af at gøre noget; actions speaks louder than words. Så idéen med small wins er at komme hurtigt i gang, skabe nogle resultater og lære hinanden at kende, ved at arbejde sammen, frem for at bruge tiden på at holde møder og skrive mails.
Send mig en mail med det samme, med lidt flere informationer om dig og virksomheden, så vender jeg hurtigt tilbage med en fremgangsmåde og timing, så du ved, hvad der kommer til at ske og hvornår.
Har du selv en idé til, hvad jeg skal være særlig opmærksom på, så taler vi om dét, men der er ingen forventning om forberedelser, andet end nysgerrighed og villighed til at lytte.