Mennesker er forskellige. Og hvis du tit hører I taler om “målgruppen” eller “vores kundesegment”, og meget sjældent: “et af vores kundesegmenter” eller “Ida er glad for garn”, så skal vi i gang.

Vi ved det jo godt: Mor interesserer sig for nogle andre informationer end far, og farmor har brug for en helt tredje slags informationer – ikke fordi hun er gammel, men fordi hun ikke kører bil. Jeres målgruppe er sportsfolk, men teenagere bruger jeres benvarmere som hatte; giver det nogle muligheder – kan vi lære noget? Et nyt marked?

Idéen er, at forskellige mennesker har brug for forskellige oplysninger. Deres vej hen til at blive kunde og benytte dine produkter og services, er forskellig. Har du taget hensyn til dét? For det er meget mere end at skriften på jeres website kan gøres større eller I også indrykker en annonce om jeres golfsko i et ungdomsblad. Det handler om at lære jeres kunder at kende og tale med dem i øjenhøjde.

Som en workshop med udvalgte medarbejdere og med mig som facilitator, vil vi fx bruge tid på at:

  • få en idé om, hvad disse kunders kendetegn og behov er
  • kortlægge hvor mange typer kunder I har
  • vurdere, om I fx gør det nemt for hver enkelt kunde at komme i kontakt med jer, på deres foretrukne måde, eller om I betror jer til det samme telefonsystem for alle
  • hvordan de enkelte segmenters vej til deres mål ser ud – om de når det?

Workshoppen holdes som udgangspunkt hos jer, men vi kan selvfølgelig arrangere en “ud-af-huset”-oplevelse. Workshoppen er én dag, forberedelse én dag og så følger vi op på et actionmøde, hvor vi udstikker en retning og nogle todos.